Programa Investigadors Visitants

Eva Nogales, nova investigadora del programa al CNIC

Eva Nogales, nova investigadora visitant del programa Fundació Jesús Serra al CNIO

El prestigi internacional de la ciència espanyola, juntament amb la qualitat dels estudis i de les iniciatives i els resultats que s'obtenen, permet continuar atraient l'atenció d'investigadors importants que ens visiten d'arreu del món.

Convençuda de la importància de fomentar la interacció en l'àmbit de la recerca per contribuir a l'avenç de la ciència, la nostra Fundació col·labora amb diversos organismes científics, als quals acudeixen prestigiosos doctors en el marc del nostre programa Investigadors Visitants Fundació Jesús Serra.

En què consisteix el programa de la Fundació Jesús Serra al CNIO?

Aquesta iniciativa atorga una beca a científics de prestigi internacional perquè es desplacin a centres de recerca espanyols i hi facin una estada de diversos mesos durant la qual, d'una banda, puguin aprofundir en la relació científica del grup de recerca amfitrió amb el del centre d'origen de l'investigador i, de l'altra, puguin arrencar noves línies d'actuació a partir d'interessos científics innovadors.

Arran d'aquest programa, cada vegada hi col·laboren més entitats per promoure l'intercanvi de coneixements i el progrés. El 2009, va començar una sòlida relació amb el Centre Nacional d'Investigacions Oncològiques (CNIO), institució pública de referència nacional i internacional en la recerca, el diagnòstic i el tractament del càncer; el 2013, amb el Centre Nacional d'Investigacions Cardiovasculars (CNIC), per fomentar l'avenç dels estudis en el camp de la cardiologia i la seva translació al tractament dels pacients; i, més recentment, el 2014, vam començar a col·laborar amb l'Institut d'Astrofísica de les Canàries (IAC), centre de recerca d'abast internacional que té observatoris a Tenerife i Gran Canària.

Eva Nogales: investigadora visitant al programa de la Fundació Jesús Serra al CNIC

La investigadora Eva Nogales és una de les científiques reconegudes en l'àmbit internacional en el camp de la biofísica molecular i la comprensió mecanicista de la funció macromolecular biològica.
Eva Nogales ha demostrat un increïble instint per triar sistemes biològics importants per a la biologia i la salut humana, i per poder plantejar i respondre preguntes incisives per revelar principis biològics fonamentals en la nostra comprensió dels processos moleculars en la cèl·lula humana.

En la seva trajectòria professional, la investigadora Nogales ha superat els límits del que podia fer la tècnica de la microscòpia crioelectrònica i ha sorprès la comunitat científica, una vegada rere l'altra, amb estructures que es pensaven pràcticament inabastables, amb els estudis sobre la tubulina, el microtúbul, la maquinària d'iniciació de la transcripció humana, telomerassa humana o el complex repressiu polycomb 2 humà (PRC2), per esmentar-ne alguns.

En reconeixement als seus estudis pioners, Nogales va ser escollida membre de l'Acadèmia Nacional de Ciències dels EUA i de l'Acadèmia Estatunidenca d'Arts i Ciències, així com membre estranger de l'Organització Europea de Biologia Molecular.

A més, des de fa més de 20 anys, és investigadora de l'Institut Mèdic Howard Hughes (HHMI), un testimoni clar del seu calibre científic. També ha estat reconeguda amb premis per la Societat Estatunidenca de Biologia Cel·lular, la Societat de Proteïnes, la Societat Estatunidenca de Bioquímica i Biologia Molecular i la Societat Biofísica, i ha rebut la Medalla Grimwade en Bioquímica de la Universitat de Melbourne.